“Tozpembe / Progressive Çocuk Şarkıları” / İlhan İREM

 

İlhan İrem’in “Tozpembe / Progressive Çocuk Şarkıları” isimli albümü yılbaşında yayınlandı.

Albümde, sanatçının stüdyo çalışmasından uzun yıllar sonra günışığına çıkarttığı bilinmeyen şarkıları yer alıyor.

Kapağında yazılı kayıt tarihi olan 1988’den 20 yıl sonra yayınlanan albüm;

Zamanlama ve içerik olarak ilginç özellikler barındırıyor.

Öncelikle, deneysel yapı, müzikal açılımlar ve yüksek kayıt tekniği dikkat çekici.

Bunlar ve diğer ayrıntılar ile İlhan İrem yine uzak gelecekten sesleniyor.

Dönemsel olarak, 1988 İlhan İrem için önemli bir yıl…

1973’te başladığı sanat kariyerinde, yetmişli yıllar boyunca giderek derinleşen aşk şarkılarının ardından,

Seksenlerde, iyileşmez hüzünden mistik huzura kanatlanan sanatçının,

Bu büyük dönüşüm sonrası duraksayıp yön belirlediği…

Asıl Yolculuk için soluklandığı günlerde, çocuklar için yazdığı nahif şarkılar var “Tozpembe” albümünde.

Değişik ses ve vokal teknikleri, sözel deneyler ve çarpıcı bir rock kurgusu içeren albümde,

Grup “Sevecen” uç boyutlarda bir “Yeni Dalga” rock grubu etkisinde eşlik sergiliyor.

İlhan İrem’in özgür vokaliyle söylediği ondört şarkı, melodi haznesi çok geniş bir albümü oluşturuyor.

Pürneşe bir ironi ve son derece lirik duygu dalgalarının birbirine geçişlerinden oluşan bir skala bu.

Bir röportajında; Dinleyicilerinin algılayış ve kabul ediş sınırlarına dair hiçbir kaygı duymaksızın…

Genel beyinsel sığlıklara en küçük bir yaranma servisi vermeksizin ürettiğini” söyleyen İlhan İrem;

Müzik hayatı boyunca ilk kez; “Tozpembe / Progressive Çocuk Şarkıları” albümünde,

bir hedef kitle belirleyerek çocuklara seslenmeyi seçiyor... Ama sonuç değişmiyor;

Gökyüzü cennetlerinden çocuklara doğru bir pike yapması beklenen sanatçı;

Tam aksine, rock yürüyüşlerle, çok boyutlu anlamlarla, dokundurmalarla, çocukları ötelere uçuruyor.

Çocuksu özgürlüğün ve düş dünyasının İlhan İrem boyutlarında yansıması kapaktan başlıyor;

Bulutlardan uzanan salıncaktaki kız çocuğu, uçan pastalar, kanatlı atlar, Unicornlar, kelebekler, kuşlar…

Ve daha pek çok masalsı öge, Hansu İrem’in kapak tasarımı ile “Tozpembe” atmosferi oluşturuyor.

İlhan İrem’in rafine bir üslupla, ışığı, sevgiyi, hayatı anlattığı albüm;

Dinamik soundu ve ironik göndermeleriyle, özel bir sayfa olarak İrem Tarihçesindeki yerini aldı. Sanatçı;

“Seksenli yıllardan bu yana belirli öyküler içeren, birbirinin devamı konsept yapıtlar yayınladığımdan,

bu albüme bir yayın zamanı ayıramamıştım.

Dünyanın bu günlerinde, insanların çocuk masumiyetlerini yeniden hatırlamaları gerekiyor.

Bu düşünceden derinlere doğru dinlendiğinde, “Tozpembe” kremanın altında “Kankırmızı” bir çağ görünüyor.

İlhan İrem dinleyerek büyüyen çocuklar için yazdığım şarkılar bunlar.

O nedenle albümün alt başlığına ‘Progressive Çocuk Şarkıları’ adını verdim.” şeklinde konuşuyor.

İlhan İrem müzikal bir ahenkle, metafizik boyutlar içinde çocuksu gülücükler belirginleştirmiş.

“Arının Şarkısı”, “Deli Dolu” gibi şarkılarda, tek akor üstündeki melodi dönüşleri,

günün “Trip” müziğinin 20 yıl önceki denemeleri sayılabilir. Son birkaç not daha;

Sanatçı, “Çöpten Adam” ve “Arının Şarkısı”nda çocukluk tekerlemelerinden yola çıkmış.

“Çöpten Adam” şarkısındaki resim yapma oyunu, zoraki gülümseyen asabi birini yıllar öncesinden çiziyor.

“Sevgi Çiçeği”, “Arkadaşım Ol” ve  “Yağmur Hanım” melodik yapılarıyla ön plana çıkan şarkılar.

İlhan İrem, “Masallar” şarkısının bazı bölümlerinde değişik bir şan tekniği kullanmış.

Yaşlı gezegen bitmeyen katliamlarla dehşet zamanları yaşarken, “Tam Sırası” isimli şarkının tam sırası.

Kapanıştaki “Sorular… Sorular…” muhtemelen İlhan irem’in kanatlanmadan önce sorduğu varoluşcu sorular.

“Yeniyıla Giriyoruz” şarkısının sonundaki gitar solo, aslında İlhan İrem’in sesiyle yaptığı bir vokal kaydı…

Sanatçının sesinin “Vocoder” adlı bir aletten geçirilmesi ile elde edilmiş, ilginç bir gitar solo yorumu.

“Yağmur Hanım” şarkısındaki efektler, stüdyonun penceresinden dışarıya uzatılan mikrofonlarla kaydedilmiş.

Tüm Sözler ve Müziklerin İlhan irem’e ait olduğu albüm, “Mert Müzik” etiketi ile müzik marketlerdeki yerini aldı.

Hiç bilinmeyen bu şarkılarla birlikte, 35.inci yılında İlhan İrem’in bütün şarkıları raflarda, ulaşılabilir haldedir.

İlhan İrem, halen çalışmalarını sürdürdüğü uzun soluklu albüm projesinin, zamanı belirsiz yayınından önce;

“Tozpembe / Progressive Çocuk Şarkıları” ile çocuklara bir işaret fişeği gönderdi.

Savaşan Dünyaya çocukluk pembesi bir demir kelebek.

Yolculuk sürüyor.

 

Işık ve sevgiyle…